Hånd som trykker på ipad

Tet om efakturastriden – det er næringslivslederen som vinner

– Det er næringslivslederen som vinner

Debatten om obligatorisk efaktura har rast i høst. Motstandere av efakturatvang er blitt kalt bakstreverske, og systemleverandører er blitt anklaget for å mele sin egen kake. Vi mener det viktigste poenget har forsvunnet i all støyen: Det er næringslivslederen som vil være den største vinneren.

Geir Finholdt, rådgiver og partner i økonomikonsernet Tet, har fulgt debatten nøye. Han synes det er synd at sluttkunden har forsvunnet i alt bråket.

– Vi i Tet har ingen problemer med at programvarehus som Visma, Xledger eller PowerOffice tjener godt på å levere en tjeneste som våre kunder sparer tid og penger på, sier han.

 

Rimelig og enkel løsning

Finholdt trekker frem at det ikke er noen stor investering for en norsk bedriftseier å skaffe seg en regnskapsløsning som kan sende ut og motta EHF-fakturaer.

– Slike tjenester tilbys av de fleste leverandører, og vi snakker om en kostnad på noen hundrelapper i måneden. Det er ikke noe IT-prosjekt å starte opp en enkel løsning som dette, sier han.

Han medgir at epostfakturaer med PDF-vedlegg selvsagt er gratis, men at også disse kan føre til unødvendige kostnader.

– Disse fakturaene kan bli stoppet i spam-filter eller bli glemt i en full innboks. Derfor er det også mer sannsynlig at slike fakturaer blir betalt senere enn ved EHF. Ender du opp med å måtte sende purring og kopi av faktura, lønner det seg heller for fakturautsteder å betale 3 kroner for å motta oppgjør på forfall.

 

Fordel også for mottaker

Men også mottakere av efaktura har mye å spare, mener Finholdt. Han peker på at en elektronisk mottatt faktura enklere kan betales direkte fra systemet de benytter.

– Det vil spare næringslivskunden tid hos sin regnskapsfører, fordi bokføringen allerede er gjort automatisk i systemet, I tillegg slipper han eller hun å logge seg inn i nettbanken for å utføre betalingen, forklarer han.

Ved å sikre at betaling skjer på forfall, vil en mottaker også kunne slippe unna eventuelle purregebyrer og rentenota.

 

Frigjør tid til viktigere ting

Men kanskje det viktigste poenget er at mindre papirknot frigjør tid for regnskapsføreren. Det betyr at de i større grad kan opptre som rådgivere.

– Det er det kunden som vil tjene på. Det skaper ingen verdier for dem at dyktige regnskapsførere skal bruke tiden sin på papirdytting. Derfor ønsker vi efakturaen velkommen. Det vil komme hele næringslivet til gode, sier Finholdt.

Han forteller at det er hovedgrunnen til at Tet selv har gått i front for en digitalisering av bransjen.

– Vi er klare for å kaste papirfakturaen på dynga, helt uten fakturaskam. Det kan vi gjøre fordi vi vet at det er til det beste for kundene våre, avslutter han.

Tet tilbyr tjenester innen regnskap,
rådgivning, inkasso og system. Vi tar gjerne en prat
om hvordan vi kan hjelpe din bedrift!

Send forespørsel

Eller ring oss på 09712