Et rom fylt av mange kontorplasser og mennesker

Slik kan automatisering skape arbeidsplasser

For Tet er mantraet krystallklart: Hvis det manuelle arbeidet kan gjøres like godt av et system, skal det erstattes. – Selskaper som ikke gjør dette, vil ikke overleve de neste årene. Det er jeg overbevist om, sier Bjørnar Fjeld, arbeidende styreleder i Tet.

Tets daglig leder er grunnleggende opptatt av at oppgaver skal gjøres av dem som har best forutsetninger for å gjøre det. Men det betyr ikke bare at maskinene tar over. Den andre siden av mynten er like viktig:

 

– Det handler ikke om å automatisere bort mennesker, men om å vri repeterbare oppgaver vekk fra våre ressurser. Da kan de bruke sin kompetanse på de områdene hvor vi mennesker, i hvert fall foreløpig, er systemer overlegne, sier han.

Skaper arbeidsplasser

Tet jobber hardt med å la systemene overta melk-og-brød-oppgavene. Her er de, og skal fortsette å være, i front. Fjeld legger ikke skjul på at det er dyrt.

– Det koster å være i tet. Dette er ikke en hyllevare du kjøper, plugger inn, og så fungerer det. Det er tilpasninger, forbedringer og tuning, og vi har valgt å bygge opp en egen organisasjon med kompetanse på dette. Det er en dyr og risikabel løsning, men vi tror det er både lønnsomt og nødvendig på sikt, sier han.

Men i kjølvannet av en slik satsing skapes det arbeidsplasser. I Tet er det allerede et team på 20 mennesker som kun jobber med integrasjon, konvertering og tuning av automatiseringssystemer. Disse arbeidsplassene hadde de ikke for få år siden.

– Vi ser et voksende behov for denne typen kompetanse. Den bølgen som nå skyller over oss, betyr at vi trenger mennesker som kan sette sammen disse systemene, sier han.

 

Ettertraktet kompetanse

Dette er ikke ressurser det er enkelt å få tak i. At kompetansen de allerede har utviklet, står høyt i kurs, merker de blant annet fra konkurrentene:

– De kommer til oss og ønsker å bli partnere. Behovet for supportapparatet og konsulentkompetansen vår viser verdien av det vi har valgt å bygge opp, sier Fjeld.

Nå er neste steg å hjelpe kundene med det samme. Ifølge Fjeld vil mange av dem ha betydelig interesse for bistand på å videreutvikle egne systemer.

– I dag produserer automatiserte prosesser cirka 20–30 prosent av det faktiske regnskapet. Det tallet tror jeg er 80–90 prosent innen få år. Det betyr at vi går fra å være historieprodusenter til å kunne jobbe med å virkelig analysere og se hva vi kan forbedre sammen med kunden, sier han og avslutter:

– Da kan vi skape verdi for dem på en helt ny måte.

 

Bjørnar Fjeld | af@tet.no | 90728108
Virksomhetsleder Tet

Tet tilbyr tjenester innen regnskap,
rådgivning, inkasso og system. Vi tar gjerne en prat
om hvordan vi kan hjelpe din bedrift!

Send forespørsel

Eller ring oss på 09712